Questions? Feedback? powered by Olark live chat software Vanliga frågor FAQ | Sportresor

Vanliga frågor - FAQ

Har du frågor som gäller boende, färdmedel, bagagevikt osv.? Här har vi samlat de oftast förekommande frågorna så att du enkelt och snabbt kan hitta ett svar på just din fråga.

Betalning

När skall resan betalas?
Vid bokning mer än 40 dagar före avresa finns möjligheten att dela upp betalningen i två delar, anmälningsavgift 25% vilken debiteras på bokningsdagen och slutbetalning 40 dagar innan avresa. Observera att denna möjlighet inte ges vid bokning av flygresa, då gällande betalningsvillkor är 100% vid beställning. 
Om du har bokat flyg är avgiften 100 % av kostnaden för flygresan och hyrbil samt 25% av kostnaden för övriga resetjänster (inkvartering, o.s.v.). Slutlikvid för resans totala belopp ska vara inbetalt senast 40 dagar före dagen för avresan. Betalning sker över internet med kreditkort eller internetbank. 
Det är viktigt att du själv kommer ihåg att logga in och registrera din slutbetalning i god tid eftersom bokningen i annat fall kommer att avbokas automatiskt.

Vilka betalkort accepterar ni?
Visa och Mastercard. 

Biljett

När och hur bekräftas bokningen?
I samband med beställning av resan och betalning av anmälningsavgiften, erhåller du en bekräftelse på beställningen via e-mail. Av bekräftelsen framgår resebeställning, bokningsnummer samt uppgifter om leverantörernas villkor. Bekräftelsen skickas per e-mail. Om beställningen inte avslutas med en bekräftelsesida och ett e-mail med bokningsnummer bör du omgående kontakta Sportresor. 

Hur får jag min biljett?
När du gjort en bokning får du din bokningsbekräftelse samt biljett via e-post. I samma utskick får du även uppgifter om hur betalningen skall ske. Innan du betalar är det viktigt att du kontrollerar att din bokningsbekräftelse överensstämmer med vad du bokat.

Var hittar jag mitt bokningsnummer? 
När du har genomfört din bokning och betalat anmälningsavgiften kommer du få en bokningsbekräftelse per mail. I bokningsbekräftelsen finner du ditt bokningsnummer längst upp i höger hörn. Ditt bokningsnummer består av fyra versaler och två siffror. T.ex. ABCD12. 

Vad är en E-ticket?
En E-ticket är en elektronisk biljett som du får med dina färdhandlingar. Att resa med E-ticket innebär att du reser utan en fysisk biljett. Din biljett lagras istället i flygbolagets databas, vilket gör det omöjligt att tappa eller glömma den. Du får dina färdhandlingar via e-mail efter det att din bokning är bekräftad. Vi rekommenderar att du alltid skriver ut samtliga färdhandlingar och tar med dig till flygplatsen tillsammans med ditt pass. Om du saknar din e-ticket, vänligen kontakta oss på info@sportresor.se.

Vad innebär huvudresenär?
Huvudresenär är den person i vars namn reseavtalet träffats. Huvudresenären anges först i färdhandlingarna. Huvudresenären är ansvarig för att betalning sker i enlighet med reseavtalet. Huvudresenären ansvarar för att förse Sportresor med korrekta kontaktuppgifter samt övriga nödvändiga uppgifter gällande samtliga resenärer som omfattas av reseavtalet.

Boende

När kan jag checka in på mitt hotell/min lägenhet?
Incheckning ska ske den dag som anges som ankomstdag på resebeviset. Resenären ombedes därför att notera hotellets/lägenhetsförmedlarens öppettider så att det är öppet vid ankomst. Resenären ansvarar för att kontrollera öppettiderna och kontakta hotellet/lägenhetsförmedlaren för att meddela ankomst utanför öppettiderna. Uppgifter om hotellets/lägenhetsförmedlarens öppettider finns på respektive leverantörs hemsida samt på resebeviset.

Behöver jag betala deposition och lokala skatter för mitt boende?
Vissa hotell/lägenheter kräver betalning av lokal skatt. Sådan skatt betalas på plats. Även deposition avseende hotell/lägenhet kan förekomma och betalas i sådant fall på plats. Uppgifter om hotellets/lägenhetsförmedlarens depositioner, skatter och övriga extra avgifter för inkvartering framgår oftast av respektive leverantörs hemsida samt på resebeviset. 

Vad är lokal skatt?
Lokal skatt, är en officiell skatt, som i vissa fall betalas vid ankomst till semestermålet. Beloppet varierar beroende på hur många personer ni är i sällskapet (barn är ofta gratis eller betalar halv avgift) och vistelsens längd. Om vi känner till beloppet på den lokala turistskatten i förväg, lämnar vi information om denna, men Sportresor kan inte ansvara för om informationen inte finns angiven.

Ingår sänglinne och handdukar i priset när man bor i lägenhet?
Sänglinne och handdukar är vanligtvis inkluderat när man bor i lägenhet men titta på ditt resebevis för mer information eller läs mer på vår hemsida under aktuellt resmål och inkvartering.

Är slutstädning inkluderat i priset när man bor i lägenhet?
Slutstädning är vanligtvis inte inkluderat när man bor i lägenhet. Denna tjänst kan köpas till innan resan eller på resmålet. Uppgifter om huruvida slutstädning ingår framgår av din bokningsbekräftelse.  

Bokning

Kan jag avboka eller ändra min resa?
Vid avbokning eller ändring av resan skall huvudresenären kontakta Sportresor. Regler för avbokning eller ändring varierar för olika flygbolag, hotell och andra leverantörer. De regler som gäller för resan eller del av resan framgår av respektive leverantörs hemsida samt på resebeviset. 

Vad gör jag om jag blir sjuk och inte kan åka?
Om du blir sjuk skall du kontakta Sportresor och avboka din resa. Om leverantörens villkor, ex. hotell, flyg, inte omfattar återbetalning vid avbeställning av resan erhåller du ingen återbetalning. Då rekommenderar vi dig att kontakta ditt försäkringsbolag. 

Jag har stavat fel i mitt namn, vad gör jag?
Huvudresenären ansvarar för att namnen på resenärerna är korrekt angivna på samtliga handlingar som upprättas i samband med beställning av resan. Namnet, även stavningen, skall stämma överens med namnet i resenärernas pass. Skulle något namn vara felaktigt ska huvudresenären kontakta Sportresor snarast möjligt. I annat fall kan biljetten bli ogiltig.

Kan jag preliminärboka en resa?
Nej. För att kunna erbjuda våra kunder de bästa priserna och uppdaterad platstillgång på vår hemsida måste bokningen bekräftas genom en anmälningsavgift vid bokningstillfället.

Flyg

Hur vet jag om flygbolaget har gjort en tidtabellsändring?
Huvudresenären ansvarar för att hålla sig uppdaterad om eventuella ändringar i avgångstider för ut- och hemresa med flyg. Detta kontrollerar man enklast på www.checkmytrip.com där du uppger din bokningsreferens och ditt efternamn. www.checkmytrip.com används tyvärr inte av alla flygbolag. Har du bokat med ett flygbolag som inte använder den funktionen uppmanar vi dig att kontakta flygbolaget direkt för att få aktuella flygtider. 

Hur mycket bagage får jag ha med mig?
Information om tillåtet bagage, bagagevikt m.m. framgår av leverantörernas villkor. Villkoren finner du enklast på flygbolagets hemsida eller på resebeviset. 

Får jag packa två par skidor i ett skidfodral?
Ja, om flygbolagets regler för bagagevikt och specialbagage tillåter två par skidor i ett skidfodral. Kontrollera regler för bagagevikt och specialbagage på ditt resebevis samt med flygbolaget. 

Skall jag ha med pass på resan?
När du åker utomlands behöver du alltid pass. Trots att passkontroll endast sker i undantagsfall inom Schengenområdet, måste du kunna legitimera dig under vistelsen utomlands. Passet och det internationella id-kortet är då de enda giltliga dokument som styrker identitet och medborgarskap. 

 

Hjälp med din bokning